Thursday, November 12, 2009


Melangkah Dalam Hujan…
“Jodoh ,ajal,maut semuanya urusan Allah”

Hari Ahad,10 Mei 1996
Pagi cerah,jam menunjukkan pukul 10.00 pagi(waktu Indonesia)ketika saya sibuk melayan pelanggan di kedai runcit ayah. Tiba2 saya melihat ayah berdiri di sebelah saya. Muka ayah pucat,mimik mukanya menunjukkan kesedihan yang luarbiasa. Ayah masih sakit tapi saya tidak tau kenapa ayah jadi begitu sedih.
Selepas semua pelanggan beredar saya hampiri ayah. Saya pimpin tangannya ke kerusi buluh di belakang kedai runcit yang berdindingkan papan lapis itu. Sambil mendukung Ari,anak saya yang berusia 2 tahun,saya hulurkan secawan kopi kepada ayah.
“Minumlah ayah,”kata saya sambil mendodoikan Ari yang sedang lena dalam dukungan. Tiba2 mata ayah berkaca -kaca,sebak..dan bagai tak dapat dibendung airmata terus mengalir di pipi nya . Dipeluknya Ari dan saya. Saya pun ikut menangis sekali,sebak tidak terkata. Saya sedih melihat muka ayah yang pucat,tubuhnya yang kurus. Saya usap bahu ayah untuk menenangkannya.
“Kesian kamu Su,besarkan Ari tanpa suami.Ayah pun tak mampu beri kamu harta.Bagaimana kamu hendak besarkan anak kamu ini,lagipun ayah akan pergi tak lama lagi.”,tangisan ayah terhenti dan dia memandang saya dalam2.
“Jangan cakap macam tu ayah.Jodoh,ajal,maut semuanya urusan Allah. Berdoalah agar ayah panjang umur dan dapat melihat Ari membesar dan hidup bahagia. Kan roda kehidupan tak selalunya di bawah ayah,”saya cuba memujuk ayah.
Memang sayalah anak yang paling menderita saat ini. Keempat-empat kakak saya hidup rukun damai dengan suami masing2,soal ekonomi mereka boleh dikatakan cukup stabil.
Pukul 11 pagi.
“Su…tolong gorengkan ayah ikan masin,ayah teringin pulak nak makan ikan masin hari ni,”kata ayah yang tiba2 muncul di depan pintu bilik. Saya baru menidurkan Ari.
Saat melihat saya memanaskan minyak dan mengambil ikan masin,muka berkedut yang saya sayangi itu memandang saya dengan penuh kasih sayang. Airmata mengalir lagi di pipinya…
“Sudahlah ayah,jangan bersedih lagi. Su kan muda lagi. Bila Ari sudah berumur 3 tahun , Su akan pergi ke Malaysia.Ayah jangan lah banyak berfikir,jangan susah hati,”saya memujuk ayah.
Siap menggoreng ikan masin itu saya berikan kepada ayah. Ketika itu juga kedengaran suara Ari merengek. Setengah berlari saya dapatkan Ari. Saya dodoikan Ari dan akhirnya terlelap di sisi anak saya itu.
Pukul 11.45 pagi.
Saya terbangun apabila terdengar suara ibu menjerit bagai histeria,berlari saya mendapatkan ibu. Ya Allah!! Ayah kini terbujur di kamar lusuhnya,tempat dia terlantar sakit selama 5 tahun ini. Langit gelap,pandangan saya gelap,saya tidak sanggup melihat pemandangan seberat ini.
5 Mei 2007,pukul 5.00 petang.
Kuala Lumpur basah,langit pucat tertutup,hujan gerimis tidak jua hentinya. Dengan beberapa helai baju yang baru dibeli di Chow Kit,saya berteduh di depan kedai seorang Cina di Lorong Hj Taib.
Hujan tidak jua berhenti…15 minit berlalu,tiba2 datang seorang lelaki tua berbaju lusuh,menggilgil,lalu terus mencangkung di sebelah saya. Masya Allah…jantung saya berdegup kencang. Wajah kumal itu mengingatkan saya pada ayah.
Tiba2 sebak di rongga dada. Maafkan saya ayah,belum sempat ayah melihat 2 lot rumah yang saya bangunkan untuk ayah. Maafkan saya ayah,belum sempat saya hadiahkan sepetak bendang yang dulu teramat ayah ingini,belum sempat saya persembahkan kebahagiaan yang kini saya kecapi,ayah terlebih dulu pergi.
Saya semakin sebak,lantas saya mencangkung. Saya peluk lelaki tua itu,saya menangis. Saya hulurkan baju2 yang baru dibeli tadi. Saya melangkah dalam hujan,dalam tangis,dalam sesal,dalam pandangan bahagia lelaki tua itu yang masih kebingungan…



Kiriman:
SUNARTI,
KUALA LUMPUR.

0 comments: